Antonis Pittas
‘De cyclus kan worden herhaald, maar zal nooit hetzelfde zijn.’
ENOUGH (2020)
In een tijd waarin polarisatie meer de regel dan de uitzondering is, wil Antonis Pittas de symbolische betekenis van ‘vriendschap’ in onze huidige samenleving onderzoeken. De gemeente Amsterdam heeft hem in het bezit gesteld van verschillende historische bouwfragmenten, de overblijfselen van een gevel, die hij ziet als een onderdeel van ons collectieve geheugen, die kennis bevatten en hedendaagse cultuurhistorische waarde hebben.
In Refresh Amsterdam toont Antonis Pittas een installatie die zijn onderzoek naar deze materialen weerspiegelt, maar ook naar ideologische kaders van dergelijke monumenten en standbeelden in onze tijd. Zijn project is gebaseerd op het idee dat verborgen verhalen te vinden zijn in onze materiële objecten. Het samenbrengen van historische objecten en hedendaags discours kan een gevoel van continuïteit van tijd en geschiedenis creëren, en tegelijkertijd laten zien hoe mensen en plaatsen verbonden en vertegenwoordigd zijn door de materiële aspecten van onze cultuur.
Antonis Pittas
Antonis Pittas (Athene, Griekenland, 1973) woont en werkt in Amsterdam. Hij omschrijft zichzelf als een waarnemer in plaats van een activist, al gaat zijn werk altijd over hedendaagse sociale en politieke kwesties, zoals veiligheid en controle, economische crises, verzetsdaden, maar ook geweld en vandalisme. Pittas ziet die gebeurtenissen als uitingen van publieke onvrede en onderzoekt nauwgezet de omstandigheden die daartoe hebben geleid. Hij ontwikkelt multimediale installaties met sculpturale elementen om een context te bieden voor een hedendaagse interpretatie. Zijn werk is wereldwijd tentoongesteld en maakt deel uit van particuliere en openbare collecties.
Photo credit: Studio Antonis Pittas, 2020
Dit project is deels gesponsord door
Courtesy Antonis Pittas and Annet Gelink Gallery
Special thanks to:
Stichting Stokroos
Amsterdam Fonds voor de Kunst
Gemeente Amsterdam, Monumenten en Archeologie
Boekmanstichting