Menu
Artikel

Het verhaal achter het campagnebeeld

by Kevin Osepa

27 november 2020

Artikel

Kevin Osepa
Kevin Osepa

De beelddrager van Refresh Amsterdam is gemaakt door fotograaf Kevin Osepa. Op het beeld zie je de ‘cerion, een inheemse, tropische landslak die alleen voorkomt op de ABC-eilanden, op de rug van een man.
Het gebruik van de slakken op het lichaam van een Yu di Kòrsou (‘een kind van Curaçao’) symboliseert de band tussen dit inheemse organisme en de mens wiens navelstreng op het eiland is begraven.

Het gebruik van de slakken op het lichaam van een Yu di Kòrsou (‘een kind van Curaçao’) symboliseert de band tussen dit inheemse organisme en de mens wiens navelstreng op het eiland is begraven.

Daarnaast komen deze slakken in grote aantallen voor in de Kloof, een straat op Curaçao waar de bomen naar elkaar toegroeien en die het decor vormde voor een bloederige verzetsstrijd tussen de Nederlandse kolonisatoren en de lokale bevolking. De lang levende slakken zijn de laatste getuigen van alles wat daar is gebeurd.
In het werk dat Osepa tentoonstelt tijden Refresh Amsterdam staat de Kloof centraal.

Voor de eerste editie van Refresh Amsterdam is een visuele identiteit ontwikkeld met patronen van United Painting (Marije Lytske Hester) in samenwerking met ontwerpbureau Multitude en dit campagnebeeld.