Menu
10.06.2021 10.06.2021 - 20:00

Symposium: The Architecture of Sex

Het symposium ‘The Architecture of Sex’ verkent enkele van de vele vragen en ambiguïteiten in het werk Cruising Gezi Park (2021) van Kübra Uzun en Simon(e) van Saarloos. De onderwerpen variëren van validisme in de structuur van de stad en surveillance, tot seksuele communicatie en ongehoorzaamheid in de stad.

In de audio-installatie maken Uzun en Van Saarloos een wandeling door Gezipark, Istanboel. Sinds de protesten in 2013 wordt het park voortdurend omringd door politie en zijn er weinig donkere plekken meer omdat bomen en struiken worden gekapt. De herinneringen van Kübra, die als tiener het park bezocht voor seks, zijn te beluisteren in de tentoonstelling Refresh Amsterdam en online. In de audio-installatie verweeft Kübra’s stem zich met de geluiden van het Amsterdamse Oosterpark, van bomen en struiken die worden gesnoeid, en dat ook in toenemende mate wordt verlicht. Deze ‘schoonmaakmaatregelen’ worden net als in Istanboel gepresenteerd als bescherming voor cruisers en witte vrouwen. Het kunstgras in de installatie duidt op het geweld van gentrificatie, maar viert ook de queer en drag waardering van een kunstmatige esthetiek. Het rode licht in de installatie verwijst zowel naar de kleur van het nationalisme in Turkije als naar de steeds meer gegentrificeerde Wallen in Amsterdam.

Met Kübra Uzun, Jeanette Chedda, Tracian Meikle, Benjamin Asante, René Boer, Kevin Gotkin en Sophie Lewis.

Het symposium wordt uitgezonden op 10 juni om 20:00 en zal online beschikbaar blijven. Voertaal van ‘The Architecture of Sex’ is Engels en er zal Engelse ondertiteling beschikbaar zijn. Heb je vragen of zorgen over de toegankelijkheid van de uitzending, mail dan naar publieksprogramma@amsterdammuseum.nl 

*De titel van het symposium is geïnspireerd op Paul B. Preciado’s essay ‘The Architecture of Sex’ (2018), gepubliceerd in The Funambulist. Preciado presenteerde de tekst daarvoor tijdens de Brenno Premsela Lezing 2017 in Het Nieuwe Instituut. Preciado heeft toestemming gegeven voor het gebruik van de titel van zijn essay voor dit symposium.

Dit symposium is mede mogelijk gemaakt door het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) en DutchCulture